zaterdag 1 januari 2011

Nachthonger.

"A bite to calm my mind,
a sip to smooth my thoughts,
are the only things,
that keep my brain,
from falling apart."
(Antoniu Lesucre, 'Memoirs of an eating disorder', p.124)


Houd mijn kussen warm, mijn lief,
Ik ben maar een poosje weg,
Ik ga even naar de koelkast,
Een goede oplossing voor die kleine,
Honger, die knaagt en fret,
Zo dwars door mijn domme dromen.

Misschien eet ik een boterham,
Of een stukje lasagne, misschien,
Die je zo lekker kan maken,
Ik vreet als een bezetene,
Met snelheid en precisie,

Dus slaap maar door,
Leg je hoofdje neer,
Laat je lieve boezem rusten,
En sluit je ogen.

Het heeft geen zin om te denken,
Wat als hij nu weg zou gaan,
Om in Siam langs groene velden,
Onze grote enge vijand te gaan
Bestrijden, als een echte held,
Bezeten van alle nutteloosheid,
die alle echte heldendaden delen.
Ja,wat dan?

Nee,
Mijn lief slaap maar,
Pieker niet,
De slaap van de rede,
Houdt ons samen,
Als het moeilijk wordt,

Houd mijn kussen warm,
Onze liefde blijft,
Ook als ik ben verdwenen.
Of dat valt tenminste toch te hopen.

Geen opmerkingen: