donderdag 22 mei 2008

Zielenheil voor de 21ste eeuw.


Als kind keken wij op een keer onder de rokken van de vette pinguïn die ons toen de fijne knepen van het binnen de lijntjes kleuren bijbracht. Wat we daar, warm onder die habijt, te zien kregen intrigeerde ons zo dat we nooit in staat zijn gebleken om ons te bevrijden uit de wondere wereld van de religie, onze seculariteit ondanks. Er is weer nieuws uit wonderland, waar de doden opstaan en de vlammetjes spontaan boven de hoofden schijnen en waar één man nog drie personen tegelijk kan zijn: onze allerliefste kardinaal Danneels gaat er misschien mee stoppen.

Er is al meteen een belangrijke nuance van het voorgaande nodig. Of Danneels ook echt de kazuivel aan de kapstok gaat hangen is immers nog een open vraag. Onze lievelingsaartsbisschop heeft vandaag officieel zijn ontslag aangeboden, maar dat is eigenlijk slechts een standaardprocedure voor kardinalen als ze 75 jaar oud worden. Of de kardinaal dan ook echt gaat opstappen om in zijn tuintje van een chateau Latour uit 1989 genieten valt nog te bezien. Het is meer waarschijnlijk dat de kardinaal nog een hele tijd aanblijft. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste dient het ontslag van de kardinaal nog aanvaard te worden door vriendje Benedict. Ten tweede kan het nog lang duren voor er een opvolger voor Danneels gevonden wordt. Tot die tijd kan Danneels de facto niet aftreden. Ook in katholiekenland speelt men graag administratieve spelletjes.

Maar goed, laten we als de keurige tros schapen die we zijn onze herder respecteren en de vraag naar de opvolging stellen. We moeten niet vergeten dat de goede kardinaal ondanks de tanende invloed van het geloof toch nationaal de belangrijkste vertegenwoordiger is van datzelfde geloof en dat we zijn hoofd dus tot vervelens toe te zien krijgen telkens de paus of een andere hoge kerkrakker iets vreselijks erudiets over abortie of anticonceptie heeft gezegd. Wie zijn opvolger ook wordt: we zullen ongetwijfeld aan zijn verschijning gewend moeten raken en we zullen van hem moeten leren houden zoals we ook van Danneels hielden. Zoals we ongetwijfeld van Danneels houden. Ziezo, nu de feiten aan de kant zijn is het tijd voor wilde speculaties! Wie zal Danneels opvolgen?


Wordt de opvolger misschien André-Mutien Leonard, de huidige bisschop van Namen? Leonard, op de foto met omgekeerde pitta op zijn hoofd, ligt me zeer nauw aan het hart. De brave man is immers, net zoals ikzelf toen ik nog jong en bejaard was, bezig met metafysica en schreef een cursus die vroeger aan de UCL gedoceerd werd. Hij schrijft ook een wekelijkse column in het Katholiek Nieuwsblad en hij spreekt en schrijft perfect Nederlands, ook al is hij strikt genomen een Franstalige. Daarenboven is Monseigneur Leonard Freudiaan. Hij liet in april 2007 in Télé Moustique weten wat hij, vanuit zijn interpretaties van de psycho-analyse, vindt van homoseksuelen, namelijk: "De homoseksuelen hebben een blokkage ontmoet in hun psyschologische ontwikkeling, wat hen abnormaal maakt." Waarom kies ik hier precies Leonard als eerste kandidaat-opvolger? Omdat ik een zeer tendentieus en manipulatief personage ben uiteraard! Maar de man wordt ook wel echt getipt als favoriet in de successiestrijd. Wijzelf zouden maar wat graag zien dat deze man de belangrijkste religieuze autoriteit in ons land wordt, het zou de polemische waarde van het katholicisme in ons land alvast verhogen. Hoera daarvoor!


Misschien wordt Monseigneur Roger Vangheluwe, de huidige bisschop van Brugge de nieuwe kardinaal. We kennen hem als de lieve bisschop met Roeselaarse roots. Bisschop Vangheluwe heeft een beetje weg van een lieve teddybeer, postuur en al, en hij kan het geloof vast weer knuffelbaar maken. Bovendien is hij, als eerste Belgische bisschop in een quizprogramma, in dit geval de tabel van Mendeljev, een zeer mediagenieke figuur. Hij spreekt de jeugd ook vast aan, want je denkt onwillekeurig aan Worlds of Warcraft als je hem voorbij ziet stappen. Waardig. Benedictus, je hebt je man, zou ik zeggen.


Maar je weet nooit hoe Zijne Heiligheid redeneert natuurlijk. Misschien is de paus wel een uitgesproken Westvlamofoob en wil hij, gezien zijn en hun affiniteit met de Duitstalige cultuursfeer koste wat het kost een Limburger aan het roer. De bisschop van Hasselt is met zijn 56 jaren niet alleen de benjamin onder de Belgische bisschoppen maar bovendien is hij ook een verwoed fietser. Een fietsende bisschop? Kan het nog cooler? Patrick Hoogmartens is duidelijk de hipster van de hoop, de blanke Sammy Davis van de katholieke ratpack. Wij zien deze rebelse en modieuze jonge persoonlijkheid uitgroeien tot de 50-cent van het katholieke geloof. "I was straying from the path all the time, walking around with my loaded jesusstatuette in my pants. But now I saws the light." Taalfout intended. Als je dit leest Patrick, want we mogen een hippe hipster als jou wel tutoyeren, een bandana is the way to go.


Paul Van den Berghe, de bisschop van Antwerpen, is een geletterde heer, hij is namelijk een thomistisch wijsgeer. Het Thomisme, of correcter neo-thomisme, is de filosofie van Thomas van Aquino overgoten met een Kantiaanse saus. Schimmiger kan haast niet en een zeer populaire denkrichting is het ook al niet. Maar kom, laten we mild zijn, de mens denkt graag, en dat is al veel in deze tijd met deze zeden. Helaas werd Monseigneur Van den Berghe ook 75 dit jaar en is hij de jure, maar ook nog niet de facto, bisschop af. Weinig potentieel voor reële opvolging hier.


Bisschop Harpigny van Doornik is ten slotte ook nog een leuke kandidaat. De man is Islamkenner en is om die reden door de paus benoemd als lid van de Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog (PRID - niet te verwarren met PRIDE, een organisatie die een heel ander soort van menselijke communicatie nastreeft). Om één of andere reden betwijfel ik of Islamieten zitten te wachten op een dialoog die hen door de leider van hun natuurlijke rivaal, de katholiek, in de strot wordt geramd. Maar kom, laten we mild zijn, de man doet zijn best om een open geest te hebben. Harpigny wordt ook dikwijls openlijk getipt als de opvolger van Danneels, hij ziet er goed uit en hij doet ten minste zijn best om geen Thomistische filosoof te zijn of zo. We zeggen maar wat.

Wie wij met ons zwakke vlees ook persoonlijk verkiezen als opvolger van Danneels, de ijzeren successielogica wil eigenlijk dat het een Franstalige bisschop wordt. In dit geval gaat de strijd vooral tussen Leonard en Harpigny, ofte de homobasher en de islamietenknuffelaar. Dat is natuurlijk een erg zwart-witte voorstelling van de zaken: Leonard knuffelt vast soms homo's en Harpigny basht waarschijnlijk ook soms een Islamiet. Observatie: ook in de kerk is er sprake van een strijd van progressief tegen agressief. Wij vertrouwen op onze geestelijke leider in Rome en een ding is zeker, er komen in de nabije toekomst alvast gouden tijden voor de kerkwatchers onder ons. Ite in pace.

7 opmerkingen:

Bart Goossens zei

Dag Frank,

Mag ik nog één underground kandidaat voordragen? Volgens de regels van de Kerkclub zal het geen mogelijke opvolger zijn maar het is en blijft de vormer van mijn geloof, en daarom belangrijk genoeg: Broeder Hildebrand van De voormalige Broederschool (Hiëronymieten als ik me niet vergis) in Hamme. Als de man nog leeft uiteraard.

Ik herinner me nog zeer helder de dag waarop hij in een grote gezamenlijke les catechese met vuur vertelde over ons lot na de dood. Je had de hemel (gouden lepeltjes, 1000 maagden en gans de bataklan) voor zij die godvruchtig leefden en de hel, en daar leek ik naartoe te gaan. De man beschreef dit lot met zo'n angstwekkende overtuiging dat we hem echt niet mogen vergeten. Het is zo'n vuur en passie dat de hedendaagse Kerk mist. Negeer God's hel niet! Leve Hildebrand!
Was jij trouwens aanwezig bij dit lesje? Herinner je het nog?


groeten, Bart

Unknown zei

Hey Bart,

Ik vind het zeer jammer maar kan me die broeder Hildebrand niet meer herinneren, zelfs met de gigantische hoeveelheden goede wil waarover ik beschik niet. Ik herinner mij wel de godsdienstleraar Chretien Vermachelen nog en dan meer specifiek wat voor een mal figuur hij sloeg tijdens het lesgeven. Wat hij zei kan ik me niet meer herinneren want ik denk niet dat ik in de lessen godsdienst in het middelbaar ook maar één moment heb opgelet.

Maar inderdaad, vuur, passie en vooral jeugd is wat de kerk momenteel het meest mist. Ik geloof niet in de belachelijke hypothese dat de mensen nu plots hun verstand gekregen hebben, na bijna 20 eeuwen alle absurde dogma's onkritisch geloofd te hebben. Als je naar een beweging als de church of scientology kijkt weet je dat je de mensen eigenlijk nog altijd alles kan wijsmaken, mits het mooi verpakt is. Ik wijt de teloorgang van de kerk dan ook aan de directe concurrentie van de media die nu de voornaamste dragers van spirituele betekenis en duiding zijn geworden. De gegevens dat volgens de kerk priesters geen vrouwen mogen neuken, dat abortus niet mag, dat homofilie verkeerd zou zijn heeft daar niets mee te maken.

Nu ja, don't get me started!

Groet,
Frank

Chrétien zei

Dag Frank,

met de beste wil van de wereld kan ik me je niet herinneren, maar ja in de tijd dat ik les gaf in het middelbaar, lette ik ook geweldig weinig op. Ik maak me geen zorgen: iedereen slaat op tijd en stond al eens een mal figuur, dat houdt de situatiehumor in leven.
Als ik je teksten lees wil ik wel zeggen dat de genoten 'voorbehandeling' in het middelbaar toch vruchten heeft afgeworpen...er zitten knappe dingen bij en tof geformuleerd. Als ik je profiel bekijk: 25 en student ... de aanhouder wint er wel degelijk bij. Ik was echt onder de indruk.
groeten uit Hamme
Chr. Vermachelen, die malle godsdienstleraar

Unknown zei

Slecht nieuws Bart,

Hildebrand is dood. Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen da die mens iets me vuur vertelde; als ik mij goed herinner, had die mens een zeer zachte stem maar ook ik herinner zijn betoog over het leven na de dood niet..jammer

verder, frank,
ik heb gewoon al wa dingen van u gelezen. voor alle duidelijkheid, ge staat nog niet in mijn favorieten (niet teveel verwachten) maar we komen dichter!
en eum, meestal wordt een mens sprakeloos na uw betoog. Misschien daarom da ge enkel op dit stukske droogvertellerij iet of wat reactie krijgt.

Kortom doe zo voort. steun meuris hangt aan je lippen

Uw,
michaël

Anoniem zei

Ik hoop echt dat het Mgr. Léonard zal worden. Danneels' hele ambtstermijn werd naar de nutteloosheid verwezen door zijn volkomen apathie. Ook de andere Belgische leden van het locale episcopaat zijn volkomen niet opgewassen voor deze taak. Het zijn postconciliaire nep-priesters.

Anoniem zei

waarom niet:)

Anoniem zei

Bedankt voor het schrijven van dit, het was unbelieveably informatief en vertelde me een ton