maandag 31 maart 2008

Multifunctionele zuurstokken


Op een vierkante cirkel in een nabij vergelegen melkwegstelsel is het 458 dagen per jaar kerstmis. Welkom op planeet X-mas! Maar te veel van het goede is vaak niet goed meer en de bewoners kijken dan ook reikhalzend uit naar de ene dag op hun kalenders wanneer het geen kerstmis is, in casu: de 35ste Noëliari. Op die dag mogen de Kerstianen eindelijk eens uit die gekke kerstpakken stappen, hoeven ze niet bij familie en vrienden te zitten en eierpunch te drinken en kunnen ze over het voetpad lopen zonder hun benen te breken over rendierversieringen. Die ene avond kunnen ze eindelijk eens een avondje rustig van een fastfoodmaaltijd genieten en naar televisie kijken. Maar: is dat wel nodig? Wij spraken met Santa Klamotzen, internationaal voorzitter van de liga ter bevordering van het kerstwezen.

Een courante naam hier, Santa?

Als u gelooft dat u zich met dat soort vragen populair en/of interessant kan maken bent u aan het verkeerde adres. Ik ben een respectabele kerstman, geen popstar.

Oké dan, als u graag harde vragen wil dan kan dat. Waarom houdt de voorzitter van het kerstwezen zich bezig met de enige dag die niets met kerstmis te maken heeft?

(Lacht) Ho ho ho. (Herpakt zich) Nee dat is een zeer goede vraag. Die bovendien enige actuele relevantie heeft. Wij (het internationale kersttribunaal in de Kerstballenhaag nvdr.) merkten op dat het enthousiasme over onze geliefde feestdag een beetje aan het temperen was. Voor jonge mensen viel dat nog mee, maar we merkten op dat mensen van veertig, vijftig of meer een beetje minder lol hadden. Dat het een beetje minder gezellig werd, elk jaar een infinitesimaal minder zou u kunnen zeggen.
(twijfelt) Dat is niet goed voor onze economie.

Kent u het bedrijf Eastercorp?

Ja. Ze zijn wel populair bij de jeugd, sommige subculturen zweren bij hun producten. Meer weet ik er ook niet van.

Eastercorp is een bedrijf dat paaseieren en grappige paashaasoren vervaardigt.

(Verbaasd) Oh ja. Wat een vreemd idee.

U wist niet wat dit bedrijf doet? U kende de activiteiten van dit bedrijf niet?

Nee. Met pasen heb ik geen ervaring. Lijkt me nogal een subversief idee.

Volgens onze bronnen hebt u aandelen in dit bedrijf.

(Schrikt, zweet, begint lichtjes uit zijn oren te dampen.) Nu ja. Aandelen. Ik heb iemand die mijn financiële zaken voor me regelt. Mijn beleggersportefeuille u weet wel... (Stottert, zingt, danst, blaft in het sanskriet.) Oewaf

Het zou niet kunnen dat u met deze kerstvrije dag plaats probeert te maken voor een nieuwe niche. Pasen bijvoorbeeld

(Resoluut) Meneer, u kan me hier niet zomaar beschuldigen van het aanwenden van zaken van het grootste staatbelang voor persoonlijke doeleinden. Ik sta boven persoonlijk gewin. Mijn rendieren zullen dat graag bevestigen.

Waarom hebben uw rendieren kleurige strikken rond hun geweien? En konijnenslippers aan hun hoeven?

(Kwaad) Dat is je reinste vuilspuierij en bovendien hebt u daar geen bewijzen van. En als, wat niet zo is, mijn rendieren andersgeaard zouden zijn dan is dat hun zaak.

We hebben wel degelijk bewijzen voor...

Weet u, onderwerp afgesloten hebt u nog vragen over een relevant onderwerp?

Wat zijn uw plannen voor de Kerstdagen?

We introduceren dit jaar een nieuw soort zuurstok. Het is een zuurstok maar ook een landbouwmachine. Bovendien heeft de stok een ingebouwde timer waardoor hij op de gezellige kerstmomenten niet in een hakkende machine met vlijmscherpe messen verandert. Schrijft u dat maar als kop boven uw stukje. Excuseert u me nu, ik heb belangrijke kerstzaken af te handelen.

Bedankt voor dit gesprek.

Geen opmerkingen: