maandag 10 maart 2014

Eeuwig wakend oog van Antwerpen seksistisch?

(10 maart) Gondor. Na de hele controverse rond de slag van Berchem station tegen vermeende "Goblins uit Noord-Afrika" volgt er nu alweer een nieuwe controverse in Antwerpen, dat meer en meer het Mordor aan de Schelde wordt genoemd. Het immens succesvolle vurige anti-gauwdieven oog op de boerentoren zou zich tijdens verschillende gelegenheden seksistisch hebben uitgelaten tegenover vrouwelijke inwoners van de stad.

Het Geëerde Duistere Oog
ter preventie van Gauwdieverij
Marijke V. liep tijdens één van de mooie voor-lentedagen van de laatste tijd over het voetpad op de Keyserlei toen het grote oog haar plots aansprak. "Het oog maakte allerlei dubbelzinnige toespelingen op mijn korte rok. Het zei ook dat ik wel een heel diepe decolleté had, en het floot naar me." Toen Marijke V. daarop haar pas versnelde omdat ze zich niet op haar gemak voelde, besefte ze dat dit niets opbracht. "Het oog is immers overal. Het is mij zelfs gevolgd tot in mijn badkamer. Ik douche nu altijd in badpak. Ik durf mijn kleren gewoon niet meer uitdoen door die vuilerik."

Marijke V. ging klagen bij de politie maar kon daar alleen maar op hoongelach rekenen. Ze besloot om het niet zo te laten en publiceerde het verhaal op haar blog. Hierop begon het verhalen te regenen over andere vrouwen die ook zouden lastiggevallen zijn door het oog.

Bart de Wever, burgemeester van Antwerpen, wou geen commentaar geven behalve dat hij denkt dat het gaat om een onschuldig grapje en dat al die vrouwen een beetje overdreven reageren. "Wat wil men dan eigenlijk? Veilig zijn van gauwdieven of niet lastig gevallen worden op straat? Ik zie hierin een complot van de linkse groenen. Ik heb alvast nog nooit een vrouw tegen mij persoonlijk horen klagen", reageerde hij met een hem typerende valse dichotomie. Op de vraag of hij zelf niet verantwoordelijk was voor wat het oog deed reageerde hij gelaten: "Het duistere oog doet wat het duistere oog doet? Wij kunnen toch niet verantwoordelijk geacht worden voor het duistere oog? Als de politie vindt dat het duistere oog te ver gaat zullen ze wel een GAS-boete op de Boerentoren plakken."

De Liga voor de Gelijkheid van Antwerpse Vrouwen heeft al aangekondigd dat het een inzamelactie gaat doen voor de slachtoffers. Pieter de Praeter van de LGAV: "Deze inzamelactie zal de vorm aannemen van een wet-t-shirt-wedstrijd. Iedere vrouw tot dertig die minder dan 60 kg weegt  kan zich inschrijven via de website van het LGAV. Laten we een duidelijk signaal geven tegen deze paternalistische vorm van seksisme door het Geëerde Duistere Oog!" <FD>


Geen opmerkingen: