donderdag 26 december 2013

Interview met Jahnny Theis, CEO van A-post

"Kaviaar? Dat is vreten voor armeluizen!"

 

Wie? Jahnny Theis (61), CEO  van Apost (de iets modernere concurrent van Bpost)

 

Befaamdste uitspraak? "We moeten de post moderniseren, maar met Michel Foucault moet ge bij mij niet afkomen, hoor, dat is hennige kwatsch."

 

Lievelingskleur? "Het ludieke roze van biljetten van vijfhonderd euro."

 

Houdt van? "Mijn vrouwke, mijn kinderen en mijn helicopterke."

 

Houdt niet van? "Mensen die mij dingen misgunnen, zeker als ik er recht op heb."


Wanneer we aan de gezellige gotische burcht met ophaalbrug en panopticum van Jahnny Theis aanbellen staat hij ons in een zijden kamerjas al op te wachten aan de poorten van zijn persoonlijke jachtdomein. "Hier jaag ik wel eens graag op beesten", valt hij lachend met de deur in huis, "maar ik bedoel geen facteurs hoor!" De toon is meteen gezet, tijdens het volgende uur zal de inspirerende en charismatische Theis ons vermaken met zijn soms gewaagde, maar nooit willekeurige anekdoten en wijze aforismen. Het ultieme eindejaarsinterview met Jahnny Theis.

Meneer Theis, u...

Zeg maar "president-directeur Jahnny", als je dat beter vindt bekken.

Ik denk dat ik toch bij "meneer Theis" ga blijven, als u het goed vindt...

Je bent koppig, dat bevalt me wel. Dat getuigt van ondernemersgeest.


Meneer Theis, laat ik meteen met de deur in huis vallen. U hebt onlangs heel veel kritiek gekregen omdat u uw loon van 650.000 euro hebt opgetrokken om, en ik citeer, "niet onder te doen voor diene loser van Bpost". Betekent dit dan ook dat u, gezien de huidige ontwikkelingen, uw loon weer zal verlagen?

(zucht) Kijk, ik zou eerlijk op je vraag kunnen antwoorden. Ik zou dat kunnen. Maar ik ga gewoon niet antwoorden, omdat ik dat recht heb. Ik vind dat iedereen gewoon moet krijgen waar hij recht op heeft. Ik heb recht op mijn eerlijke verloning van iets meer dan een miljoen euro, de postbodes die voor me werken hebben recht op hun... wat betaal ik hen ook alweer? Allez ja, maakt niet uit, hé. We hebben daar wettelijke kaders voor, werkers hebben recht op hun loon, briljante geesten krijgen iets meer en daklozen hebben ook recht op hun dakloosheid. (lacht)

Sorry?

Kijk, al dat achterhaald gezeik over rechten en gelijkheid, ik ben daar niet zo voor. Ik vind dat achterhaald, dat is erg twintigste eeuw, maar niet 2013, snap je? We moeten modern zijn! Kijk, ik ben momenteel een boek aan het lezen over de middeleeuwen, "herfsttij der middeleeuwen", en eigenlijk vind ik de mensen in die tijd veel moderner. Mensen konden toen nog gewoon toegeven van "ja, de graaf leeft in luxe en ik rol in de armoede en de modder en de stront, maar dat is gewoon omdat hij intrinsiek veel beter is dan mij." Niet dat ze het woord 'intrinsiek' kennen, natuurlijk. (lacht) Nee, maar snap je het?

Het klinkt eerlijk gezegd een beetje fascistisch.

Mijn jongen, ge zijt dan misschien al journalist, maar over de wereld moet ge nog veel leren. Fascisme, rechten, al die dingen, dat zijn verhaaltjes. Die verhaaltjes zijn bedoeld om het geteisem kalm te houden, maar veel meer nut dan dat hebben ze niet. Waar is er gelijkheid op de wereld? Nergens. Je moet al een dwaas zijn om niet mee te graaien als er wat poen te pakken valt. Ik ben eerlijk, hé. (lacht) Maar ik vind eerlijkheid een enorm schone deugd.  

 Wat drijft u eigenlijk voort in uw dagelijkse leven?

Kijk, mijn leven is helemaal niet zo dagelijks. Ik vlieg in een helikopter naar mijn werk, ik lunch met rocksterren en ik schiet met scherp in woorden en daden. Ik denk dat ik daar op drijf, op dat beter en specialer leven dan al de andere mensen. Ik heb veel bevriende CEO's die thuis met nieuwjaar met hun gezin gewoon kaviaar en kreeft eten enzo... Maar kaviaar, jong? Dat is me nu echt vreten voor armeluizen! Ik schiet zelf mijn gnoe van dichtbij door zijn hoofd in de "confinement quarters" van mijn jachtdomein en dan laat ik die door een exclusieve Braziliaanse chef die met slaven in de keuken werkt vullen met de hersenen van een keur aan bedreigde diersoorten. That's how I roll, snap je het?

Dus u keurt slavernij goed?

Kijk, goedkeuren dat is iets voor politici, snap je? Ik leef mijn leven en als ik daarin wat gediend word door slaven dan is dat gewoon iets dat gebeurt. Slavernij is ook zo ontzettend sexy, weet je wel? Mijn eten smaakt mij drie keer zo goed als ik weet dat het bereid werd door slaven. Pas op, geen Oost-Europeanen, hé! Of ik krijg weer ambras met het ABVV! (lacht)

Hoe zou u  uw persoonlijke band met het postwezen omschrijven?

Persoonlijke band? Ik heb geen persoonlijke band met het postwezen! Zie ik er zo saai uit misschien? Denk je dat ik hier mappen met postzegels heb liggen thuis? (lacht) Mijn werk draait allemaal rond cijfers en geld. En als mijn facteurs hun werk goed doen dan krijgen wij meer geld en dan zijn de politiekers tevreden en dan krijg ik meer geld. Dat is het principe, zo werkt het. Voor de rest kan het mij allemaal niet bommen. Ik werkte hiervoor in een vleesbedrijf. Ook een prima industrie. Kijk, dat is ondernemend zijn, snap je? Het maakt niet uit wat je doet, je moet geen band hebben met je werk, als je er maar voordeel uit weet te persen, dan ben je goed bezig. Ik behaal dat voordeel nog elk jaar, ik ben al in de zestig, maar ik denk bijlange nog niet aan stoppen. Ik ben veel te goed bezig.

Misschien om af te sluiten, wat zou u de jongelui onder onze lezers willen meegeven? Als u één advies in één zin kon gieten?

Dat is een makkelijke, het is eigenlijk zowat mijn levensfilosofie. Het is in het Engels. "Know what you want, and get it."

Waarom die leuze?

Het is een dubbel devies. Je moet niet alleen weten wat je wil, maar je moet ook gewoon alles doen om het te krijgen. Veel te veel mensen zitten over vanalles te janken. Ben ik wel goed bezig? Is het rechtvaardig wat ik doe? Kan ik dat de mensen wel aandoen? Zulke mensen zijn losers. Gewoon doen, en dan bekijken wat je gedaan hebt. Als je dan geslaagd bent en je vindt dat je iets slechts gedaan hebt kan je nog altijd 100.000 euro aan UNICEF geven, of ik zeg maar wat. Wie is er dan echt de slechte mens? Ik die misschien wat problemen veroorzaak voor de beperkte wereld van sommige mensen door mijn ondernemendheid, maar wel gigantisch veel geld aan liefdadigheid geef. Of een brave kerel die heel zijn leven werkt voor 1500 euro in de maand en elke maand max. 100 euro aan het goede doel kan geven.

Maar als er geen mensen zijn die zo "ondernemend" zijn, zouden er misschien zelfs geen goede doelen nodig zijn?

Zo simpel is het allemaal niet. We moeten gewoon de markt laten doen, en dan komt alles goed. Ik geloof daarin, uiteindelijk komt alles goed. (staart even voor zich uit) Allez, als je mij wil excuseren, ik moet vlug nog wat beesten gaan doodschieten voor het bacchanaal eindejaarsfestijn in de balzaal. Busy, busy, busy. (lacht) Jij komt toch ook, hé?


Ik zou het voor geen geld ter wereld willen missen.

Loser! (lacht) Tot straks dan!

Geen opmerkingen: